Nissan - Auto IN
AUTO IN - autorizovaný prodejce vozů NISSAN
Nový NISSAN LEAF
Rezervovat testovací jízdu

Zkušenosti majitelů

PŘEČTĚTE SI ZKUŠENOSTI MAJITELŮ VOZŮ NISSAN LEAF


zero_obrazekPO MĚSTĚ VÍC NEŽ MIMO MĚSTO

Za dobu užívání Nissanu Leaf mohu prohlásit, že např. 175 km se dá ujet s hodně lehkou nohou, tedy průměrnou rychlostí kolem 60km/h (rozsah rychlostí 40 až 80 km/h). Moje reálná zkušenost je ale taková, že pokud jezdím stylem, že spíš ostatní zdržují mně, tak při jízdě, kde zhruba 1/3 cesty jedu ve městě, nebo obci a 2/3 mezi-město, mám dojezd zhruba 150 km.

Na rozdíl od spalovacích motorů víc kilometrů ve městě by znamenalo větší dojezd. Všechny výše uvedené dojezdy jsou za podmínky, že je vypnuté topení i klimatizace.

zero_obrazekDOJEZD

V zásadě zastávám názor, že Leaf je určen pro trasy do 100 km. U těchto vzdáleností  řidič nebude pociťovat, že by se musel nějak přizpůsobovat, nebo dokonce měl "strach z nedojetí". V případě, že je řidič ochoten mírně se přizpůsobit stylem jízdy, tak není problém občasný výlet blížící se vzdáleností k maximální hranici dojezdu, ale v zimním období bych takovou trasu každodenně nejezdil.

zero_obrazekZRYCHLENÍ

Možná je to pouze tím, že jsem byl zvyklý "jen" na motor 2.0 HDI, ale na prvním místě musím zdůraznit, že zrychlení hlavně ve městě předčilo moje nejoptimističtější očekávání. To, že má Leaf trvale k dispozici 280Nm točivého momentu, je velice příjemné. 

Na druhé straně v rychlostech nad 80 km/h už zrychlení není o moc lepší než u stejně výkonného spalovacího motoru, který je vytočen do optimálních otáček.

zero_obrazekTICHÝ MOTOR

Další příjemná vlastnost je tichost. Ne, není v něm úplné ticho, dokonce ani, když popojíždíte v koloně a stojíte. Protože slyšíte auta kolem sebe :-) Chvilku trvá, než si spolujezdci zvyknou, že se rozjíždíte bez "varování", málokdo po prvním rozjezdu vynechá komentář na téma: "nečekal jsem, že se rozjedeš."

zero_obrazekSPOTŘEBA

Jedním ze základních parametrů, který řeší majitelé většiny aut se spalovacími motory, je spotřeba paliva. To je pochopitelné, když je to pro ně dominantní položka provozních nákladů. U Nissanu Leaf byly nejvyšší položkou pořizovací náklady, cena za elektřinu je v porovnání s tím již zanedbatelná.


Tabulka běžných odběrů ze zásuvky:

ekonomická jízda bez topení a klimatizace15,0 kWh / 100 km
normální jízda bez topení a klimatizace18,5 kWh / 100 km
normální jízda s topením teplota kolem nuly 24,9 kWh / 100 km
normální jízda s topením teplota -15˚C až -20˚C    31,2 kWh / 100 km

Spotřeba se zapnutým topením platí v případě, že vyjezdíte celou kapacitu akumulátoru jedním zátahem. Každé nahřátí vozidla si pak vezme něco navíc.

Za první rok provozu ujel 16 267 km, spotřeboval 3258 kWh elektřiny (cca 20kWh/100km) a to včetně té, kterou jsem nabil na cestách. V tomto je započtena i spotřeba elektřiny na občasné nahřátí vozidla ze zásuvky před jízdou s využitím přednastaveného časovače v autě. Pro představu: jedno nahřátí vozidla zhruba spotřebuje 1,4 kWh při teplotě okolí 0˚C až 5˚C, resp. 2,5 kWh při teplotě okolí -15˚C až -20˚C.

Pokud několik měsíců používám pouze nabíjení na 80 % a pak nabiji na 100 %, tak první nabití spotřebuje méně elektřiny než ta další (rozdíl do 2% kapacity). Stačí však 2 nabití na 100 % a články se srovnají. Tento jev nepozoruji, pokud alespoň 2x měsíčně nabíjím na 100 %.

zero_obrazekDOBÍJENÍ

Pokud někoho zajímá, za jakou dobu jsem schopen auto plně nabít, tak doba nabíjení se odvíjí od toho, jak dlouhá byla předešlá jízda. Jelikož denně najezdím méně než 40 km, auto mohu mít opět nabito zhruba za 2 hodiny. V případě, že bych měl akumulátor úplně vybitý (což se za 20 000 km nikdy nestalo), tak by nabíjení z obyčejné zásuvky trvalo cca 7,5 hodiny a nabití na 80 % z rychlonabíječky cca 25 minut.

Dobíjením strávím asi méně, než jsem trávil tankováním. Ačkoliv se možná na první pohled může zdát, že je to nesmysl, je třeba si uvědomit, že samotné připojení na zásuvku doma trvá pouze jednotky sekund a odpojení kabelu, zavření nabíjecího konektoru a pověšení kabelu na místo zabere cca 15 sekund. Faktem je, že v zimním období to dělám každý den, ale ani tak netrávím nabíjením více času než tankováním, protože na rozdíl od tankování u benzínky: nemusím na benzínku dojet, pak u auta postávat než se nádrž naplní, ani nemusím stát u pokladny a čekat na zaplacení. Dále nepřichází do úvahy ani občasné čekání, než natankuje ten přede mnou.

František KUBIŠ, majitel vozu Nissan LEAF první generace, Rožnov pod Radhoštěm